کد مطلب:223982 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:113

ائمه ی هدی
این كلمه را امام در قبال ائمه ی ضلال بیان فرموده و منظور از ائمه هدی پیغمبران و اولیاء آنها هستند كه خلق خدا را هدایت نموده اند و بارزترین مصادیق این مفهوم كلی ائمه هدی با 14 معصوم می باشند كه راقی ترین برنامه تكامل نفسانی را نوشته و بشر را بكمال معنوی سوق دادند.

انصار

مردم مدینه را كه در یاری پیغمبر كوشیدند انصار گویند.

اهل فضل

مؤمن را بسبب رجحان و برتری فضیلت او بر سایرین اهل فضل گویند و بحكم عقل و خرد همیشه در دنیا فاضل بر مفضول حكومت داشته و باید حكومت معنوی بید قدرت فاضل و افضل باشد.

اهل صلاح

مراد از این كلمه مؤمنین هستند كه اهل صلاح هستند و صلاحیت تكامل نفسانی را در سیر و سلوك بكمال مطلوب دارند و در حقیقت اهل صلاح آنها هستند كه مكتب اسلام را دریافته می دانند بهترین راه صلاح در روش پرورش اسلامی است.

اسفار

جمع سفرها و بكسر سین بمعنی كتاب و سفر بفتح اول و دوم بمعنی مسافرت و سیر تكامل نفسانی است بوسیله گردش و سیر و سیاحت در



[ صفحه 373]



دنیا و چون كمال وقتی دست می دهد كه سیر و سفر از روی مبانی اخلاقی دینی و دستور آسمانی باشد یعنی اسفار و كتب آسمانی را بخواند و معتقد باشد تا نمونه كامل انسانی گردد و برای نیل بمرحله حق الیقین سیر و سفر كنند تا آنچه خوانده برأی العین ببیند و بكمال مطلوب برسد و لذا امام علیه السلام در نامه خود اشاره بسفیر و سفر هر دو فرمود تا كتب آسمانی را بخوانند و بدستور قرآن روی زمین را بگردند و آیات الهی را ملاحظه كنند و تا بمراحل یقین برسند.

و بهترین سفر این است كه سیر و سفر عرفانی برای نیل بدرجات قرب ربانی باشد و آن جز از طریق مراقبت نفس در اجرای احكام شریعت و پیروی ائمه طریقت ربوبی نیست.